Ett antal tekniker och metoder har utvecklats under årtiondena för att förbättra färdigheterna hos barn med autismspektrumstillstånd (AST). Även om det finns program, metoder och behandlingar som har visat sig vara effektiva och har en hög grad av validitet och förtroende, finns det också ett betydande antal behandlingar och metoder utan vetenskapliga evidens eller validitet.
Det är därför Easy Learning förlitar sig på ett kliniskt ramverk där de metoder som ska läras ut har utvärderats och har en vetenskaplig grund och även presenterats i vetenskapliga artiklar.
I den här översikten vill vi presentera några program och metoder som har studerats ingående och som är evidensbaserad. De har gett fantastiska resultat i utvecklingen av barn med AST eller andra kommunikations- och beteendesvårigheter.
Utveckling av färdigheter genom beteendemässigt fokus
Kommunikation med visuella referenser för barn med ASD
Individuellt anpassat program och miljöorganisation.
Bedömning av sociala och språkliga färdigheter
Systematisk handbok för att utvärdera och utveckla språkfärdigheter
ABA - Tillämpad beteendeanalys
Disciplinen tillämpad beteendeanalys (ABA) ger ett holistiskt tillvägagångssätt för att öka medvetenheten och förbättra beteendet hos barn med Autism Spektrum Tillstånd (AST). Beteendet analyseras i ett sammanhang och med hänsyn till individens förmågor, konsekvenserna av beteendet och vilka förmildrande faktorer som ger upphov till beteendet.
Med stöd av ABA skapar vi, beteendeanalytikerna, program baserade på inlärningspsykologi med fokus på operant beteende. Detta resulterar i utveckling av funktionella färdigheter inom beteende, språk, generalisering och ersätter och/eller minskar utmanande eller oönskade beteenden.
ABA har decennier av forskningsbaserad empirisk utvärdering av operanta procedurer och behandlingar som har visat sig vara effektiva för att lära ut färdigheter till barn med AST. I synnerhet har intensiva och tidiga insatser visat sig ha en betydande effekt på barnets liv och utveckling.
PECS Picture Exchage Communication Picture
Picture Exchange Communication System (Frost & Bondy)
Picture Exchage Communication System (PECS) är ett kommunikationssystem som ofta används för barn med AST som har bristfälliga färdigheter inom funktionell kommunikation. Det kan vara barn som inte har någon adaptiv form av kommunikation, eller andra som har ett språk men som är extremt begränsat eller icke-funktionellt.
PECS® (Picture Exchange Communication System) utvecklades i USA och syftar till att stödja samspel och kommunikation. Det utvecklades av logopeden Lori Frost och psykologen Andrew Bondy. PECS kan användas av både små barn och vuxna med autism eller andra problem som visar påtagliga svårigheter inom kommunikationsutvecklingen. Tanken är att lära ut grundläggande färdigheter inom kommunikation.
PECS är en alternativ form av kommunikation som stöds av visuella referenser. Det är alltså ett grafiskt kommunikationssystem som syftar till att öka kommunikationsförmågan genom utbyte av bilder. Metoden är systematisk och består av 6 faser.
Den börjar med att lära barnet att ta kontakt och att kommunicera vad han/hon vill. För detta ändamål skapas ofta tillfällen under dagen och i olika miljöer där barnet ber om något, helst något som han/hon tycker om och vill ha, såsom aktiviteter, leksaker etc. för att stimulera spontan kommunikation och motivera honom/henne att göra det. När man presenterar bilden med det han/hon vill ha, får barnet omedelbart det efterfrågade föremålet, vilket är avsett att ge omedelbar förstärkning.
Komplexiteten ökar under de följande faserna tills barnet kan särskilja ett stort antal visuella referenser, bilda meningar, kommentera, ställa frågor, bekräfta och förneka och framför allt öka sitt ordförråd och sin språkförståelse.
TEACCH - (Eric Shopler psykolog - grundare av TEACCH och forskare inom ASD)
TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped CHildren) består av ett test (PEP- Test Psyco educational profile) som är lämpligt från 6 månaders till 7 års ålder. I detta test fastställs barnets utvecklingsprofil med avseende på verbala och icke-verbala färdigheter, fin- och grovmotorik, imitation och koordination.
Den andra delen är att använda resultatet för att utveckla ett individualiserat program med specifika mål som uppfyller de färdigheter som barnet behöver utveckla. Det finns också en manual som visar hur varje typ av färdighet kan läras ut.
Den tredje och mest använda delen av TEACCH är organiseringen av miljön. TEACCH presenterar ett antal sätt att organisera barnets miljö på ett systematiskt och konkret sätt. Det handlar om visuella referenser som visar barnet vilka aktiviteter som ska utföras, sekvenser för att automatisera exekutiva funktioner som påklädning, tandborstning, skolaktiviteter etc. Syftet är att göra den yttre världen begriplig för barnet och tydliggöra vardagen. Syftet med TEACCH är att individer ska uppnå en hög nivå av oberoende, självbestämmande och delaktighet. Programmet utvecklar strategier och verktyg baserade på observationer och bedömningar av personens förmågor, intressen och behov. Samarbete med barnets familj och vuxna kring barnet är avgörande för att uppnå bästa resultat, eftersom det ofta ger en mer omfattande förståelse för barnets situation. Struktur är ett centralt begrepp som betonas i TEACCH. Det kan etableras på olika sätt och på olika nivåer. Detta har som syfte att skapa en omgivning som är begriplig och förutsägbar för barn med autism.
VB-MAPP (Mark Sundberg, Ph.D.)
Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program. Detta är ett program för bedömning av språk och sociala färdigheter för barn med autism och andra utvecklingsstörningar.
Det är mycket viktigt att de som administrerar detta program har kunskaper och färdigheter i beteendeanalys och verbalt beteende.
ABBLS (Dr: James W. Partington)
ABBLS är en stödmanual för systematisk bedömning av språk- och inlärningsförmåga. Den består av 25 områden, inklusive akademiska färdigheter och språk, social interaktion,
självhjälp och motoriska färdigheter. Utanför bedömningen förklaras också hur man utvecklar de nödvändiga färdigheterna, som är av ökande svårighetsgrad.
På Easy Learning är vi här för att erbjuda dig träning, vägledning och personligt stöd i omsorgen om barn med ASD och andra speciella behov. Kontakta oss idag för att påbörja detta viktiga samarbete!
Vi skickar rekommendationer, nyheter, böcker och stödmaterial.
Navigering
Derechos Reservados EASY LEARNING | Diseño Web por Lado Norte ®